Pracownie Katedry Eksploatacji Siłowni Okrętowych zajmują się głównie zagadnieniami diagnostyki zespołów napędowych okrętów oraz pozostałych jednostek pływających.
Pracownicy Katedry posiadają niezbędną wiedzę oraz doświadczenie w zakresie opracowywania nowatorskich metod diagnostycznych. Ponadto pracownicy katedry na bieżąco biorą udział w wielu pracach usługowych obejmujących badania diagnostyczne silników napędu głównego okrętów Marynarki Wojennej. Prowadzone są również prace badawcze i usługowe, na rzecz podmiotów spoza resortu Ministerstwa Obrony Narodowej dotyczące wybranych elementów silników okrętowych. Kluczowymi osiągnięciami zespołów badawczych Katedry Eksploatacji Siłowni Okrętowych są:
- opracowanie metodyki prowadzenia badań diagnostycznych okrętowych tłokowych silników spalinowych wyposażonych w zawory indykatorowe bazujące na pomiarach ciśnienia indykowanego. Nowatorskie w tej metodzie jest wykorzystanie autorskiego indykatora elektronicznego opracowanego w katedrze. Pozwala on na synchronizację mierzonego ciśnienia indykowanego z cyklem pracy silnika za pomocą sygnału drganiowego mierzonego w płaszczyźnie pracy wtryskiwacza. Ponadto opracowano metodykę analizy pomiarów ciśnień indykowanych przy braku sygnału synchronizującego (sygnału drganiowego). Do synchronizacji wykorzystywana jest wtedy pochodna ciśnienia, która pozwala na precyzyjne ustalenie charakterystycznych punktów wykresu indykatorowego.
- opracowanie metodyki oceny stanu technicznego okrętowych tłokowych silników spalinowych o małej podatności diagnostycznej (nie wyposażonych w zawory indykatorowe) z wykorzystaniem sygnału ciśnienia w kanale wylotowym. Opracowana w ramach projektu metodyka i aparatura pozwala na jednoznaczną identyfikację i lokalizację uszkodzeń układu zasilania cylindrów silników tłokowych eksploatowanych w Marynarce Wojennej.
- opracowanie metody oceny stanu technicznego okrętowego tłokowego silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym na podstawie pomiarów ciśnienia indykowanego silnika w czasie pracy na biegu luzem (bez obciążenia momentem obrotowym). Metoda ta bazuje na założeniu, że moc indykowana silnika nieobciążonego momentem obrotowym jest związana z jego stanem technicznym. Wzrost wartości mocy indykowanej (obliczanej na podstawie wyników indykowania) świadczy w sposób jednoznaczny o pogorszeniu stanu technicznego jego węzłów ciernych. Użyteczność opracowanej metody została potwierdzona w czasie badań na silnikach laboratoryjnych oraz na okrętach Marynarki Wojennej.
- opracowanie metody oceny stanu technicznego układu zasilania paliwem okrętowego tłokowego silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym na podstawie pomiarów drgań skrętnych wału korbowego. Metoda ta polega na identyfikacji uszkodzenia aparatury paliwowej silnika na podstawie analizy częstotliwościowej drgań skrętnych wału korbowego. Ocena stanu technicznego prowadzona jest na podstawie analizy stosunku częstotliwości podstawowej drgań skrętnych wału korbowego do harmonicznej odpowiadającej krotności częstotliwości podstawowej odpowiadającej połowie liczby cylindrów silnika (w przypadku silników czterosuwowych) oraz liczbie cylindrów (w przypadku silników dwusuwowych).
- opracowanie metody stanu technicznego turbinowych silników spalinowych na podstawie pomiaru parametrów elektrycznych zasilania ich rozrusznika. Metoda ta wykorzystuje fakt, że w czasie eksploatacji silnika stan techniczny jego węzłów łożyskowych ulega stopniowej degradacji. Ponadto w przestrzeniach roboczych silnika odkładają się zanieczyszczenia zwiększające opory przepływu. Skutkiem wymienionych zjawisk jest wzrost oporów wirnika, co w sposób bezpośredni przekłada się na moment obrotowy jaki musi wytworzyć rozrusznik.
W Pracowniach Katedry Eksploatacji Siłowni Okrętowych odbywają się prace związane z:
- badaniem wpływu stanu technicznego okrętowych tłokowych silników spalinowych na stężenie związków szkodliwych w spalinach,
- problemami ogólnie pojętej emisji związków szkodliwych w spalinach okrętowych silników spalinowych,
- badaniem wpływu spalania paliw alternatywnych w silnikach okrętowych na parametry pracy silników, w tym na emisję związków szkodliwych w spalinach,
- badaniem wpływu impulsów udarowych na pracę mechanizmów siłowni okrętowych,
- diagnozowaniem linii wałów oraz przekładni okrętowych na podstawie drgań posadowienia łożysk oraz przekładni,
- diagnozowanie mechanizmów pomocniczych na podstawie analizy drgań generowanych przez te urządzenia,
- zagadnieniami wsparcia eksploatacji okrętowych silników spalinowych użytkowanych w Marynarce Wojennej.