Laboratorium Bezpieczeństwa Powietrznego powstało w celu stworzenia przestrzeni naukowo - dydaktycznej do realizacji przedsięwzięć w zakresie czynnika ludzkiego i jego wpływu na bezpieczeństwo lotnicze oraz bieżącej analizy stanu bezpieczeństwa powietrznego.
W ramach działalności przeznaczone jest do:
- prowadzenia samodzielnych badań naukowych dotyczących problematyki czynnika ludzkiego w lotnictwie (HF, CRM, MCC i ORM) oraz badań wspólnych z wojskowymi oraz cywilnymi ośrodkami naukowymi, które są zainteresowane ww. zagadnieniami badawczymi,
- realizacji ćwiczeń praktycznych i pokazów w trakcie zajęć programowych dla podchorążych i studentów LAW oraz szkolenia i doskonalenia zawodowego słuchaczy kursów specjalistycznych w ramach szeroko rozumianej problematyki bezpieczeństwa powietrznego,
- gromadzenia pomocy dydaktycznych i szkoleniowych oraz specjalistycznego oprogramowania przeznaczonych do prowadzenia ćwiczeń praktycznych i pokazów w ramach zajęć programowych dla podchorążych i studentów LAW oraz personelu lotniczego Polskich Sił Powietrznych,
- przygotowania oficera lotnictwa, przywódcy (lidera, wojownika) – operatora informacyjno-decyzyjnego (pilota, kontrolera, nawigatora) profesjonalnie przygotowanego do planowania i udziału w operacjach lotniczych na nowoczesnym polu walki,
- przygotowania przywódców (liderów) do funkcjonowania w nowoczesnych zawodach współczesnej i przyszłej gospodarki oraz profesjach trudnych i niebezpiecznych.
Prowadzone w Laboratorium Bezpieczeństwa Powietrznego badania naukowe oraz zajęcia dydaktyczne pozwolą na wieloaspektową realizację szczególnie ważnego dla współczesnego lotnictwa celu jakim jest kształtowanie i systematyczne doskonalenie kultury bezpieczeństwa w grupach podchorążych i studentów oraz personelu lotniczego Polskich Sił Powietrznych. Wraz z rozwojem Laboratorium, możliwe będzie rozszerzenie zakresu działań o pomiar fal mózgowych za pomocą urządzenia EEG biofeedback oraz innych badań w zakresie bezpieczeństwa powietrznego.
Zasadnicze wyposażenie laboratorium stanowią:
- 20 komputerów stacjonarnych typu PC (19 stanowisk studentów + 1 stanowisko dla wykładowcy);
- Oprogramowanie PQStat na 20 komputerów;
- 1 x projektor multimedialny;
- zestaw testów psychologicznych typu „papier-ołówek”, przeznaczonych do badania cech temperamentalno – osobowościowych oraz uwarunkowań percepcyjnych;
- Eyetracking;
- EEG biofeedback;
- System Testów Wiedeńskich.